ایاک نعبد

ایاک نعبد
بدون تردید، پروردگار، این آیه را خطاب به بندگان خویش نازل نموده، تا از آن در عبادات و نمازهای خود استفاده نمایند و هرچند که در موارد مشابه، به صورت معمول، کلماتی مانند "قل" و "قولوا" و ... در آغاز کلام قرار می گیرد، اما با مطالعه ای در ادبیات عرب و نیز آنچه در گفتگوهای موجود در تمام زبانها مشاهده می شود، به این نکته پی خواهیم برد که ...
کد خبر: ۲۰۳۱۵۲    تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۲۳

ترجمه آیه شریفه: «(پروردگارا!) تنها تو را مى‏ پرستیم و تنها از تو یارى مى‏جوییم».عبادت خدا ارائه و نشان دادن مملوکیّت خود به پروردگار است. استعانت، طلب معونت و عَون است و عون به معنای مطلقِ نصرت و یاری کردن است.
کد خبر: ۲۰۲۴۹۵    تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۱۹

به نظر برخی از مفسران، آیه شریفه «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ»؛ دلالت بر بطلان جبر و تفویض دارد؛ زیرا هنگامی که می‌گوییم: «ایاک نَعْبُدُ»(تنها تو را می‌پرستیم)، پس داراى اختیار هستیم، نه مجبور. و چون می‌گوییم: «ایاک نَسْتَعِینُ»(تنها از تو یارى می‌جوییم)، پس نیاز به او داریم و امور به ما تفویض نشده است.
کد خبر: ۱۹۸۳۳۵    تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۰۶

خواندن «ایاک نعبد و ایاک نستعین» با ضمیر جمع(متکلم مع الغیر)، در سوره حمد هنگامی که نماز به جماعت خوانده شود بدیهی است که مسئله‌ای ندارد، اما زمانی که نمازگزار در حال اقامه نماز به صورت فرادی است، منظور از ضمیر جمع چه می‌تواند باشد، و چرا نمی‌گوید «ایاک اعبد و ایاک استعین»؟
کد خبر: ۱۹۸۰۰۰    تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۰۳